Finsko 2014

Cesta na sever 1

Ahoj!

Moc Vás zdravíme ze severu.

Zatím vše ok.

Let i noční ubytování v centru Helsinek jsme zvládli ok.

Dnes jsme celý den okukovali město – sice vytrvale pršelo, ale to nás nezastavilo!

Navštívili jsme Senátní náměstí, Katedrálu, přístav, kostel ve skále, kapli ticha a nově a nečekaně také Art Hall. Úžasné muzeum souč. umění Kiasma od arch. Stevena Holla je totiž v rekonstrukci. Zjistili jsme si tedy, kam byly sbírky částečně přesunuty a zašli jsme tam.

Pár fotek přikládáme.

Na zpáteční zastavení v Helsinkách máme ještě spoustu plánů – halu Finlandia, olympijský stadion, novou univerzitní knihovnu, Design muzeum…

Večer jsme vlakem přejeli 270km na sever a nyní jsme již v Jyvaskyla.

Ubytovali jsme se a ráno máme sraz s Manu Semannem - již nám vypuknou školní povinnosti.

S pozdravem JM a spol.

Cesta na sever 2

Moc Vás opět zdravíme!

Zatím vše ok.

Moc pěkně se rozvíjí spolupráce mezi našimi a finskými studenty. Již včera byli pohromadě, téma jsme jim zadávali společně a oni pak své názory vysvětlovali celé skupině.

Dnes jsme je navíc losem rozdělili do dvojic – 1 Čech + 1 Fin. Konzultují si tak návrhy anglicky přímo mezi sebou, navzájem se k tomu vyjadřují a navrhují lepší řešení. Vládne hezká, vstřícná nálada, snad se bude dařit takto i nadále J

Tanno (učitel z oddělení kovů) nám dnes ukazoval názorná videa, jak se kov odlévá. Vypadá to opravdu jednoduše, snad to takové i bude J

Po škole jsme ještě šli do muzea Alvara Aalta. Je moc pěkné, přikládáme fota – z muzea i ze školy.

Cesta na sever 3

Jen hlásíme, že vše ok.

Máme tady nově spousty sněhu. A stále vytrvale chumelí! Je to krása!

Dnes se již všichni studenti zabývali výrobou navrhnutého svícnu. Řežeme, vrtáme a brousíme dřevo, ale také řežeme a ohýbáme kov, dokonce již i odléváme do vytvořených forem! – většinou s ochotnou pomocí finských studentů.

Všem se to slibně vyvíjí.

Posíláme pár fotek.

Zítra budeme mít poznávací výpravu po domech Alvara Aalta.

Mějte se krásně!

S pozdravem JM a spol.

Ps.: je zde stále šedivo, pršavo, o víkendu má sněžit!!!!

Cesta na sever 4

Hlásíme, že vše ok.

Sobota – procházka po domech Alvara Aalta, rozhledna Vesillina, přírodovědné muzeum, večerní procházka k jezeru.

Neděle – moderní kostel Kuokkala (kousek mše), muzeum centrálního Finska (dům od Alvara Aalta), procházka kolem velkého jezera Jyväsjärvi.

Zítra již zase škola. Všichni již pracují na finálních výrobcích. Baví je to, těší se, jak zítra pokročí, co vše stihnou, jak se to bude klubat.

Cesta na sever 5

Dobrý den všem!

Studenti ve škole pilně pracují na výrobcích. V pátek nás již čeká prezentace – společně s Finy. Manu to chce pojmout jako významnou událost, snad to zvládneme.

Každý bude muset krátce svůj výrobek představit – o návrhu, o výrobě, materiálu, o problémech, které se řešily a jak…

Naši studenti se začínají i v nově používaných technologiích pěkně orientovat, pracují již velmi samostatně i s kovem.

Dnes jsme přijali pozvání na návštěvu k Nickovi – známe ho z minulých pobytů v Petajavesi. Již je absolvent a společně s bývalým spolužákem Alim si vybudovali dílnu a začínají samostatně pracovat. Pozvali nás se na dílnu podívat, provedli nás nádherným domem a uvařili nám skvělou kávu! Měli jsme možnost vidět např. 8m jídelní stůl z dubových fošen jedné délky!!! Je z dílny věhlasného fins.umělce Kariho Virtanena. Jeho firma Nikari používá na nábytek pouze dřevo, včetně spojů - bez šroubů, vrutů… !!! Bylo to moc pěkné odpoledne!

Zítra ráno jdeme na prohlídku „Old Church“ – starý kostel v Petajavesi, kt.je pod ochranou UNESCO. Pak opět škola.

Cesta na sever 6

Dobrý den!

Posíláme opět moc pozdravů z Finska!

Dnes návštěva Old Church. Bylo to moc pěkné!

Poté jsme již opět spěchali do školy.

Zítra již poslední možný den na práci na projektech!

V pátek budeme mít velkou prezentaci společně s Finy. Přijdou se na nás podívat i nějací hosté, včetně školního fotografa – plánují o nás článek na školním blogu.

Studentům se hezky daří. Dnes již dokončila Marika Jónová – foto přikládám. Je to jalovcové dřevo v kombinaci s cínem (Marika odlévala nožky i plnila dutinu!).

Celkem budeme tedy mít 8 svícnů, každý jiný, každý jinak krásný  J

Držte nám pěsti  J

Cesta na sever 7

Dobrý den všem!!!

Dnes jsme ukončili stáž ve škole v Petajavesi.

Bylo to úžasné!

Studentům se tady moc líbilo, mnoho se naučili, našli nové kamarády, rozkoukali se ve světě….

Finové mají spoustu plánů pro jarní skupinu, těší se, baví je to. To je moc prima!!  J

Zdá se, že jsme dobrým motivačním prvkem pro zdejší studenty.

Manu ale nebude k dispozici, skupině by se věnoval Vellu, ten je prima také (ten co byl již několikrát v ČR, i tento červenec v Lbc).

Dnes celý den velká odevzdávka společně s Finy – každý krátce svůj projekt představil a postupně se každý vyjádřil.

Fota přikládám.

Výrobky dopadly prima, každý si je odváží domů.

Učitel z oddělení fotografie Mikka všechny svícny fotil, máme fota slíbená, ty bychom pak mohli použít pro školu.

Budeme i na jejich školních stránkách a blogu, fotili nás a Mikka se mnou a s Andrejkou Bajan dělal malý rozhovor.

Ještě jsme pak navštívili areál univerzity od Alvara Aalta a muzeum řemesel a moderního umění.

Zítra ještě Helsinki, moc se těšíme, máme spoustu plánů, co vidět a navštívit.

Terezin provrtaný prst – zdá se ok, rána je čistá, klidná.

Držte nám pěsti, ať vše ještě ve zdraví, snad i v pohodě zvládneme až do konce.

Zítra přílet do ČR v 19h – pane řediteli, pošlu sms, zda vše ok.